Her şey oyun olunca şirketler de oyuncu olur

Tebrikler! Bu makalenin ilk paragrafını okuduğunuz için rozet kazandınız.

Tebrikler! Bu makalenin ilk paragrafını okuduğunuz için rozet kazandınız.

sirket_oyuncuBu rozet size kendinizi iyi hissettiriyorsa, aslında sıradan olan faaliyetleri bilgisayar oyunlarının heyecanı ve anlık geri bildirimi ile süslemeyi hedefleyen ticari akımı anlamaya başladınız demektir. İnsanları ürünler ine ve hizmetlerine alıştırmak isteyen birçok şirket, "oyunlaştırma" yöntemiyle oyun hilelerinden yararlanıyor. Akıllı telefonlar ve internet s ayesinde b u t aktik i şe yarıyor. Bir bardak kahve mi alıyorsunuz? Sosyal ağ uygulaması Foursquare, bir kafe veya restorandan giriş yapan kullanıcılara sanal rozetler veriyor. Konu enerji tasarrufu mu? 75'i aşkın enerji şirketi, kullandıkları enerji miktarını azaltan müşterilere rozet hediye eden ve Opower adlı şirketçe sunulan hizmeti kullanıyor. Gösterdikleri ilerlemeyi komşularınınkiyle karşılaştıran müşteriler, başarılarını Facebook'tan duyurabiliyor. Çevre konusunda faaliyet gösteren ve kâr amacı gütmeyen Michigan merkezli bir örgütte çalışan ve enerji tasarrufu alanındaki ilerlemesini internet üzerinden duyuran BrettLittle, "Yalan söylemeyeceğim; Facebook'taki çevrimiçi oyun uygulamalarından nefret ediyorum. Ama bu uygulamayı gerçekten seviyorum" diyor. Kuşkusuz, şahıslar ve şirketler normal hayatın bazı yönlerine oyun öğelerini çoktandır ekliyor. Ebeveynler ev işleri yapan çocuklarını altın yıldızlı çıkartmalarla ödüllendiriyor. İş amaçlı seyahat edenler, bir havayolu şirketinin seçkin yolcu kategorisine girince çok seviniyor. Ama akıllı telefonlar ve ucuz sensörler gibi dijital teknolojiler bunu, özellikle de yetişkinler arasında yeni bir boyuta taşıyor. Puanlar, rozetler, puan sıralaması gibi oyun öğeleri artık öyle yaygınlaştı ki, bazı uyumsuz örnekler de dâhil birçok ortamda etkili teşvik öğeleri haline geldi. Pennsylvania Üniversitesi Wharton İşletme Fakültesi'nde şirketlerin oyunlardan nasıl yararlanabileceği hakkında ders veren ve konu hakkında geçenlerde bir kitap çıkaran Doçent KevinWerbach, "Çoğunlukla oyunları küçümseriz. Ama oyunların genelde mükemmel ölçüde etkili olan ve her tür ciddi ortamda kullanılabilen araçlar olduğunu öğreniyoruz" diyor. Oyunlar işyerinde artık sadece bir kaytarma yöntemi değil. Yayıncılık şirketi ReedElsevier gibi işverenler, Keas adlı şirketin sunduğu web tabanlı bir oyun hizmetini kullanıyor. Oyun, çalışanları 6'şar kişilik gruplara ayrılıp zihinsel ve fiziksel zindelik hedeflerine ulaşma karşılığında puanlar toplayarak sağlıklı kalmaya özendiriyor. Keas'in verdiği görevlerden biri, öylesine 30 saniye gülmek. Kazanan ekibin üyeleri 200'er dolarlık hediye çekleri kazanıyor. Rozet ve puan dağıtmaya kuşkuyla yaklaşanlar da var. Oyun tasarımcısı ve Georgia Teknoloji Enstitüsü'nün etkileşimli bilişim uzmanı Profesör IanBogost, oyunların artan oranda kullanımının pazarlamacı lar taraf ından desteklenen bir moda olduğunu söyleyerek, "Bu, konuşmacılar, konferans organizatörleri ve şirket danışmanlarının, çalışanlara kısa süreli başarı patlaması sağlamak için icat edip geliştirdiği bir uygulama" diyor. Konuya farklı baktığını söyleyen oyunlaştırma danışmanı ve konferans organizatörü GabeZichermann'a göre faaliyetleri oyunlara daha çok benzetmek, mesela geleneksel bilgisayar oyunlarıyla dikkati dağılabilen çocukların ilgisini çekebilen bir tür "homeopatik çözüm". Zichermann, "Oyunlar çocukların belli ölçüde odaklanmasını ve ev işleri türü şeyler yapmasını zorlaştırdı. Bir şeylere odaklanmaları için oyun yöntemlerini kullanıyoruz" diyor. SheliSnawder, kızı 9 yaşındaki Emma'yı fiziksel açıdan daha aktif olmaya özendirmek için Zamzee adlı hizmete kaydolmuş. Emma faaliyet düzeyini kaydeden ve çevik yürümek, salonda doğaçlama dans etmek ve nabzını hızlandıran her tür aktivite için puanlar veren küçük bir hareket algılayıcı takıyor. Emma Oregon'daki evlerinde, Zamzee'nin web sitesinin teşvik için verdiği bazı dijital ödülleri gösterdi: Sebat rozeti ve üçüncü aşama bronz madalya seviyesi. Kazandığı sanal parayı siteden alınan bilgisayar oyunu gibi somut ödüllere çevirebilen Emma, hemşirelik okulunda okuyan annesine "Bu çok, çok etkili" dedi. Pennsylvania'daki Carnegie Mellon Üniversitesi'nde eğlence teknolojileri doçenti olan ve oyun tasarımı yapan JesseSchell, ödül sistemleri tatmin edici olduğu için oyunların yavaşça "her şeyin içine sızdığını" söylüyor. Schell, "Refah düzeyimiz, işleri genelde verimli değil de keyif verici hale getirdiğimiz bir noktaya ulaşmamıza olanak tanıdı" diyor. THE NEW YORK TIMES

Paylaş

Görüntülenme:
Yayınlanma Tarihi:08 Ocak 2013

© 2024e-Psikiyatri.com, bir NPGRUP sitesidir,
e-Psikiyatri.com bir NPGRUP sitesidir. Bu sitede verilen bilgiler, site ziyaretçilerinin/hastaların hekimleriyle mevcut ilişkilerini ikame etmek değil, desteklemek için tasarlanmıştır. Bu sitede yer alan bilgiler bir hekime danışmanın yerine geçmez. Tüm hakları saklıdır.