Hem gerçek hem sanal

Sanal gerçeklik, şimdiye kadar bilim kurgudan kitlesel ürüne geçemeyen bir fikir olarak görülüyordu.

Hem gerçek hem sanal

Sanal gerçeklik, şimdiye kadar bilim kurgudan kitlesel ürüne geçemeyen bir fikir olarak görülüyordu.

sanal_gercekEn büyük engeller, yüksek fiyatlar, kaba tasarımlar ve basit grafiklerdi. Ancak günümüzde mobil elektronik pazarı için yaratılan kaliteli ve ucuz parçaların bol miktarda bulunması Oculus VR adındaki Güney Californialı bir girişim şirketinin teknolojik yenilikleriyle birleşince, çoğu oyunseverin hayalindeki bir şeyi gerçeğe dönüştürebilir: Fiyatı sadece birkaç yüz dolar olan ve hiçbir televizyon setinin yapamayacağı şekilde oyuncuyu oyunun içine sokan bir sanal gerçeklik gözlüğü. Kayak gözlüklerine benzeyen Oculus Rift, takan kişinin gördüğünü canlı, üç boyutlu görüntülere dönüştürüyor. Başınızı hafifçe sola eğmeniz, oyunun içinde de açıyı aynı yönde değiştirmenizi sağlıyor. Rift, 110 derecelik bir görüş açısı sağlıyor ki bu, çoğu sanal gerçeklik gözlüğünün sağladığı 40 derecelik açıdan çok daha fazla. Epic Games'in eski oyun tasarımcılarından Cliff Blezinski, "Bir sonraki büyük keşif, daha önce adını hiç duymadığınız, yepyeni bir teknoloji olmak zorunda değil. Bu, 10 yıl önce var olan ve yavaş yavaş gelişen bir şey" diyor. Tüketici pazarındaki yanlış adımlarına rağmen, sanal gerçeklik gözlüklerinin askeri ve endüstriyel kullanımı arttı. Bu sektörlerde gözlüğün bin ila 50 bin dolarlık fiyatı bir engel teşkil etmiyor. Oculus Rift'in 17 santimlik ekranı ve kafa hareketlerini algılayan sensörleri dahil önemli parçalarının çoğu, akıllı telefonlar ve tabletlerde kullanılanlarla aynı. Bu parçalar hâlihazırda Çin'deki fabrikalarda çok büyük miktarlarda üretildiği için, Oculus tüketicilere 200 ila 300 dolara mal olacak bir ürün yaratabilir. Oculus VR'ın danışmanlarından biri olan, Güney Cal ifornia Üniversitesi'nden Doçent Doktor Mark Bolas, "Bunu daha önce de tahmin etmiştim; o yüzden bana güvenmeyebilirsiniz. Ancak şimdi bu cihazların gerçekten piyasaya sürüleceğine inanıyorum" diyor. Oculus, sanal gerçekl ik hayranlar ının hevesinden faydalanmak ve gereğinden fazla gözlük üretmemek amacıyla sipariş almak için Kickstarter isimli fon toplama sitesini kullandı. Şirket Kickstarter'da 2.4 milyon dolar topladı ve 10 bin adet gözlük siparişi aldı. İlk parti, öncelikle oyun geliştiricilere yönelik. Oculus tüketiciler için üretilen bir versiyonu ne zaman piyasaya çıkaracağını açıklamadı. Eğer şirket başarılı olursa, tipik bir sıra dışı genç teknoloji girişimcisi olan 20 yaşındaki Palmer Luckey çok meşgul olacak. Luckey ofiste yalın ayak dolaşıyor ve toplantılar sırasında yerde oturuyor. Sanal gerçeklik gözlüklerini toplamaya ve tasarım hakkında kafa yormaya başladığında Luckey, Long Beach'te ebeveynleriyle yaşayan evde eğitim almış bir gençti. Geçen yaz Bolas'ı ziyaret etti ve Bolas onu, büyük bir bölümü ABD Savunma Bakanlığı tarafından finanse edilen bir araştırma grubundaki sanal gerçekl ik projelerine yardımcı olması için hemen işe aldı. Luckey, "Eğer kusursuz bir gözlük olsaydı, bu işe girmezdim" diyor. Oculus VR, hâlâ büyük engellerle karşı karşıya. Şirket, oyun geliştiricilerin eksiksiz oyunlar geliştireceğini henüz açıklamadı. Gözlük de şu anda oyun konsollarıyla değil, bilgisayar oyunlarıyla çalışacak şekilde tasarlanmış durumda. Sanal gerçeklik gözlükleri, mide bulantısına da yol açabiliyor ki bu, şirketin düzeltmeye çalıştığı bir şey. 1980'lerde sanal gerçekliğin öncülerinden olan Jaron Lanier, Oculus'un başarısını desteklediğini söylüyor. Lanier, şirketin girişimleriyle ilgili, "Bu, benim o yaşlardayken yaptığım şey. Bence çok hoş. Ancak başarılı olacak gözlüğün bu olup olmadığını bilmiyorum" diyor. THE NEW YORK TIMES