Beyin eğitiminin etkisi

Lumosity adlı web sitesi 14.95 dolarlık aylık üyelik ücret karşılığında, zihinsel gerilemeyi engellemesi için tasarlanan oyunlarla beyninizi "eğitmeyi" vaat ediyor.

Beyin eğitiminin etkisi

Lumosity adlı web sitesi 14.95 dolarlık aylık üyelik ücret karşılığında, zihinsel gerilemeyi engellemesi için tasarlanan oyunlarla beyninizi "eğitmeyi" vaat ediyor.

beyinegitimiMesela kullanıcılar dikkat aralıklarını test etmek için bir dizi görüntüye ve sayıya bakıyor veya hafızalarını zorlamak için karmaşık seramik desenlerini eşleştiriyor. 180 ülkeden 50 milyon abonesi olan Lumosity muhtemelen en tanınmış beyin oyunu web sitesiyken, bilişsel eğitim sektörü de hızla büyüyor. Cogmed kendi eğitim programının, öğrencilere "gelişmiş dikkat ve öğrenme yeteneği" sağladığını söylüyor. İsrail şirketi Neuronix, "Alzheimer hastalığında yeni bir umut" olarak nitelediği bir program geliştiriyor. Ayrıca Sosyal Güvenlik Hizmetleri Merkezi geçen ay, "haf ıza güçlendirme etkinliklerinin" masrafının bazı durumlarda karşılanmasına dair teklifle ilgili görüş almaya başladı. Duke Beyin Bilimleri Enstitüsü'nden Dr. Mural i Doraiswamy'ye göre, hafıza kaybını veya Alzheimer hastalığını önlemenin etkili bir yolunu bulmak, sinirbiliminin en önemli hedefi. Asıl sorunun bilişsel eğitim hakkındaki abartılı iddiaların doğrulanmaması olduğunu belirten Dr. Doraiswamy, " Şirketlerin reklamlarındaki iddiaların neredeyse hiçbirine dair veri yok. Bu programlar yaygınlaşmadan önce kapsamlı ulusal araştırmalar yapılmalı" diyor. Beyni zorlayan bir müdahalenin gerçekten zekâyı artırdığına veya normal hafıza kaybını önlediğine dair hâlâ soru işaretleri var. Son yıllarda yapılan bir dizi araştırma, bazı oyun eğitimi türlerinin kişinin bilişsel performansını artırabileceğini gösterdi . Ancak Oslo Üniversitesi'nden Monica Melby- Lervag adl ı araştırmacının liderliğinde Şubat 2013'te yapılan, beyin eğitimiyle ilgili en iyi 23 araştırmanın incelendiği çalışmada şu sonuca varıldı: oyuncular ustalaşsa da, beceri art ışının başka görevlere aktarıldığı kanıtlanamadı. Bir diğer ifadeyle, Sudoku veya bir çevrimiçi eşleştirme oyunu oynamak sizi o oyunda ustalaştırsa da, matematikte ya da isimleri ve arabanızın anahtarını nerede bıraktığınızı hatırlamakta işe yaramıyor. Ancak başka araştırmalarda daha umut verici sonuçlar alındı. Kaliforniya Üniversitesi araştırmacılarınca yürütülen ve Eylül'de Nature dergisinde yayınlanan bir çalışma, bir araba sürme oyununun yaşlılarda kısa süreli hafızayı ve uzun süreli odaklanmayı geliştirdiğini gösterdi. Ocak'ta sağlıklı yaşlılar üzerinde yapılan, bugüne kadarki rasgele kontrol esaslı en kapsamlı bilişsel eğitim deneyinde, muhakeme ve hız alanındaki kazanımların 10 yıl kadar sürdüğü tespit edildi. Ulusal Sağlık Enstitüleri'nce finanse edilen Bağımsız ve Aktif Yaşlılar İçin İleri Bilişsel Eğitim araştırması adlı çalışmaya, ortalama yaşı 74 olan 2 bin 832 gönüllü katıldı. Hafıza, muhakeme ve işlem hızı adlı üç eğitim grubuna ayrılan katılımcılara ek olarak, bir kontrol grubu da vardı. Eğitimden 5 yıl sonra, üç gruptakiler de eğitim aldıkları yeteneklerde hâlâ ilerleme gösteriyordu. Dikkat çeken nokta, kazanımların diğer alanlara yansımamasıydı. 10 yıl sonra, sadece muhakeme ve işlem hızı grupları ilerleme gösteriyordu. Ulusal Sağlık Enstitüleri bu yılın başında, bilişsel gerilemeyi önlemeyi amaçlayan beyin güçlendirme eğitimini daha iyi test etmek için k atılımcı aramaya başladı. Araştırmacılar beyin eğitimlerinin işe yarayıp yaramadığını anlamanın daha tutarlı bir yolunu bulmayı amaçlıyor. Ama işin bilimsel yönü belirsiz olsa da, girişimciler fırsatı değerlendirdi. Araştırmacılar ve şirketler son araştırmaları ve en yeni teknolojileri tartışmak için Mayıs'ta San Francisco'da toplanacak. Çoğu beyin eğitimi oyununun katılımcılar için hiçbir hakiki risk oluşturmadığını belirten uzmanlara göre, tüketiciler işin bilimsel yönünün hâlâ belirsiz olduğunu bilmeli. Dr. Doraiswamy "300 dolar verip bir oyun şirketine üye olmakla, kendi kendinize beyni zorlayıcı şeyler -bir konferansa gitmek veya bir müzik aleti çalmayı öğrenmek gibi- yapmak arasında büyük bir fark olduğuna ikna olmadım. Her insan kendisine uygun eğlenceli, zorlayıcı ve devam ettirebileceği faaliyetler bulmalı" diyor. THE NEW YORK TIMES