E-bültenimize kayıt olarak güncellemelerden haberdar olabilirsiniz.

YARARLANMASINI BİLMELİYİZ

YARARLANMASINI BİLMELİYİZ

THE NEWYORK TIMES

Video oyunları ahlakı ve çocukların dikkat yeteneğini zayıflattığı ve ödevleri aksattığı gerekçesiyle suçlanıyor.

 


Fakat son araştırmalar onların olumlu yanlarının da olabileceğini gösteriyor. Örneğin Rochester Üniversitesi'nin yaptığı bir araştırma, video oyunlarının (özellikle Halo gibi aksiyonlu olanların) görüş, dikkat ve birden fazla işi aynı anda yapma yeteneğini geliştirebileceğini gösterdi.

WIRE yayınlarından Bilişsel Bilim dergisinde çıkan araştırma, laparoskopi ameliyatı yapan cerrahlardan bir grup belirlendiğini ve oyun oynayanların daha kısa sürede ve daha az hatayla ameliyatları tamamladığını belirtiyor.

 Amerikan NPR radyosuna konuşan Toronto'daki York Üniversitesi'nden Nörobilimci Lauren Sergio, yaptığı beyin taramaları sonucunda yetkin oyuncuların daha çok ön korteksi kullandığını, oyun oynamayanların da yan korteksi kullandığını söyledi. "Oyun oynamayanların çok daha fazla düşünmesi, el-göz koordinasyonu için beyinlerinin gündelik bölümlerinden çok daha fazla yararlanması gerekiyor.

Oysa oyuncular beyinlerinin o tarafını kullanmıyor, yalnızca daha nitelikli olan idrak merkezlerini kullanıyorlar" diye konuştu. Video oyunları hem eğlenceli hem de sürükleyici. İnsanlar bu yüzden onların karşısında saatlerini geçiriyor. Ama hepsi bu kadar basit değil. Nitekim The New York Times'dan John Tierney, gerçek dünyaya ait sorunların çözümünde oyunlarla içli dışlı olan insanlardan yararlanılması gerektiğini belirtiyor.

Çevrimiçi oyunları araştırıp tasarlamış olan Indiana Üniversitesi'nden Telekomünikasyon Profesörü Edward Castronova da, "Oyun oynayanlar işlerine bağlı, odaklı ve mutlu.

Çalışanlarının onda biri için bile bunları söyleyebilen kaç işveren var?" diye soruyor. "Oyun etkinliklerinin birçoğu iş etkinliklerinden farksız. Orada da ekrandaki bilgilere bakar, önceliklerinizi görür, neyi tıklayacağını seçer ve taşırsınız" diye ekliyor.

Henüz hiçbir şirket, ofis yerine çalışanların kullanabileceği bir bilgisayar oyunu ağı yaratmadı ancak bu konuda girişimler var. Örneğin Tierney'in söz ettiği Sparked adındaki bir "mikro-gönüllü" sitesi, kâr amacı gütmeyen kuruluşlardan gelen sorunları kullanıcılarına iletiyor. Bu, hayır kurumlarına kaynak geliştirmek için beyin fırtınası yapmaya benzetilebilir.

Yani insanların özel zamanlarından ayıracağı birkaç dakika, danışman ve anketlere harcanacak binlerce doların hayır işlerine kalması anlamına gelebilir. Çoğu zaman "boş iş" diye küçümsenen başka teknolojiler de Afganistan ve Irak'taki Amerikan askerlerine değerli istihbarat bilgileri sağlayabiliyor.

Çünkü ABD'deki Hava Kuvvetleri analistleri, deniz piyadelerine ait konvoy ve devriyelere sohbet odaları üstünden bilgi aktarıyor, onları düşman mevzileri ve yol üstündeki bombalar hakkında uyarıyor.

Uzaktan ağ teknolojilerini kullanıyor ve video görüntülerini izliyorlar. Küçük militan grupları ve benzeri gezici hedefleri avlamak için gerekli olan bağlantıları böyle kuruyorlar. Irak'ta beş dönem hizmet vermiş olan Topçu Çavuş Sean N. Smothers, savaş alanına hiç intikal etmemelerine rağmen analistlerden övgüyle söz ediyor ve ekliyor, "Bana göre bu harekâtın tamamı, gelecekte yapmamız gereken şeyler için bir model." Yani belki de ekran karşısında geçirilen zaman boşa harcanmış olmuyor.