Müzikal yönetmeni yeni proje izinde

Yönetmen Julie Taymor, "A Midsummer Night's Dream"(Bir Yaz Gecesi Rüyası) isimli prodüksiyonunu kafasında canlandırmaya başladığında şu iki konuda seçimini yaptı; Periler çocuklar tarafından canlandırılacak ve uçmak yerine yere basacaklardı.

Müzikal yönetmeni yeni proje izinde

Yönetmen Julie Taymor, "A Midsummer Night's Dream"(Bir Yaz Gecesi Rüyası) isimli prodüksiyonunu kafasında canlandırmaya başladığında şu iki konuda seçimini yaptı; Periler çocuklar tarafından canlandırılacak ve uçmak yerine yere basacaklardı.

muzikaldavetTaymor bu film hakkında konuşurken, "Uçmak beni ilgilendirmiyordu" dedi. Tüm zamanların en başarılı müzikalinin ( Aslan K ral) v e yine belki de en sıkıntılısının (Örümcek Adam: Karanlığı Söndür) yönetmenliğini üstlenen Taymor, uçma sahneleri çekmenin ne kadar zaman aldığını biliyor ve muhtemelen ne kadar çok şeyin ters gidebileceğini de. Ancak zaman geçtikçe uçma sahneleri çekme fikrine ısınmaya başladı. Örneğin, her ikisi de yetişkinler tarafından canlandırılan Puck ve Titania'nın sahneye uçarak girişleri için, "Onları sahneye y ürütmek bana çok doğru görünmedi." diyor. Sonrasındaki yapımda uçma teknolojisini basit bir şekilde kullandı. Taymor, geçtiğimiz ay "Theater for a New Audiance"ın Brooklyn'deki yepyeni merkezinde sahne almaya başlayan oyununa nihayetinde uçma sahnesi koyarak, "Spider-Man"deki tecrübesinin (ki aksiyon sahnelerinde yaşanan kazalar dâhil) kendisini yıldırmadığını göstermiş oldu. Gelmiş geçmiş en pahalı Broadway yapımı olan "Spider Man", ön gösterimler sonrası acımasızca eleştirilmişti. Taymor, bu şekilde kenara itildiğinde, arkasından iş çevirmekle suçladığı çalışma arkadaşlarını (besteci Bono ile The Edge of U2 ve yardımcı yazar Glen Berger) dava etti. Karşı dava açılınca da taraflar uzlaştı. Spider Man esnasında yaşadığı sıkıntıların ona ders olduğunu söyleyen Taylor, "Her şey kiminle çalıştığınıza bağlı" diyor. Bundan yaklaşık 30 yıl önce birlikte çalıştığı Jeffrey Horowitz'le tekrar çalışmaya başlaması, New York sinemasına geri dönerken yaptığı ilk atılım oldu. Yardımcı yönetmen olarak yeğeni Danya Taylor ona eşlik ederken, müziğin sözlerini de Taymor'un partneri Elliot Goldenthal yazdı. Bu oyunun kendi içinde tartışma götürmez oluşu Taymor'u rahatlatıyor. "İnsanlar kalkıp da 'Senaryo üzerinde çalışmak gerek, eksikler var' diyemeyecekler. Çünkü senaryo tastamam!"diyor gülerek. 60 yaşında olan Taymor, yaşından çok daha genç gösteriyor. Öyle ki, gösterimdeki ilk sahnede çalan müzik hızlanmaya başladığında, oturduğu yerde hopladı durdu, oyuncular ne söylediyse, o da onlarla birlikte ağzını oynattı. Üstelik yaptıklarını da "Biliyorum, biliyorum, çok utanç verici bu yaptığım!" şeklinde yorumluyor. "Midsummer" yapımı için tasarladığı konseptte peri figürlerini, yaşları 7 ila 16 arasında değişen 17 çocuk canlandırıyor. Taylor'a göre bu çocukları prodüksiyonun "kaba ana unsurları" yani ham ve doğal enerjinin simgeleri. "Beni acayip şaşırtıyorlar. Onlardaki heyecan herkese yansıyor. Yaptığımız her şeye şaşırıyorlar. Örneğin bir gizli kapı açıldığında şaşkınlıklarını ille de bağırarak gösteriyorlar. Taymor'a duyulan büyük hayranlık devam ediyor. The Color Purple (Mor Rengi) ve bu sezon Broadway'de yer alacak olan "After Midnight"(Geceyarısından Sonra) yapımlarının prodüktörü Scott Sanders, "Kesinlikle Julie ile çalışır ve bundan onur duyardım" diyor ve ekliyor "Ancak aynı gösteriyi yapmak istediğimizden ve bütçe dâhil olmak üzere nasıl yapmak istediğimiz konusunda aynı vizyonu paylaştığımızdan yüzde bin emin olmayı kesinlikle isterdim". Taylor'un b u s aha d ışında d a faal bir kariyeri var: Shakespear uyarlamalarını içeren filmler (The Tempest, Titus), biyografik film (Frida) ve Beatles'dan ilham aldığı filmi(Across the Universe). "Downtown Abbey"den ilham alarak oluşturduğu "Fanny" de dahil (Erica Jong'ın "Fanny Hill"i yeniden a nlatımı) üç televizyon dizisi geliştiriyor. Disney Sinema Grubunun başkanı Tom Schumacher, "Taymor'un yeteneklerinin kapsamı ve vizyonunun özgünlüğü daha çok birlikte çalıştığı kişiler sayesinde" diyor. Kendinden ne bekliyorsa, oyuncularına karşı da aynı oranda talepkar. Yeni yapımı "Midsummer" da, dış kasabalı mavi yakalı bir işçiyi canlandıran Max Casella, Taymor ile ilk kez "Aslan Kral" filminde çalışmıştı. Filmde Timon rolüyle tam boy bir kuklayı yöneten Casella, "'Kuklayı büyütme!' diye bağırışını, evet bana bağırışını hatırlıyorum, ancak büyük bir sanatçı bana bağırıyorsa, işte bunu isterim" diyor. Taymor, "Midsummer" ile meşgul olurken Broadway'deki geleceğini hiç aklına getirmiyordu. "Puck gibiyim, bir aşağı bir yukarı, bir aşağı bir yukarı. Ancak bu günlerde daha çok yukarılardayım" diyor gülümseyerek. THE NEW YORK TIMES