İşsizlerin acıları duvara yansıyor

Atina'nın merkezindeki bir binanın dışında bulunan dokuz metrelik iskeleye çıkan genç adam, fırçasını gri boyaya daldırdı ve hızlı bilek hareketleri ile çarpıcı bir resmin anahtarlarını çizdi:

İşsizlerin acıları duvara yansıyor

Atina'nın merkezindeki bir binanın dışında bulunan dokuz metrelik iskeleye çıkan genç adam, fırçasını gri boyaya daldırdı ve hızlı bilek hareketleri ile çarpıcı bir resmin anahtarlarını çizdi:

issizlikBir yüzü uçuruma, diğer yüzü de gökyüzüne bakan, boş gözleriyle olmayan bir geleceği araştıran iki yüzlü bir bebek. "iNO" adıyla bilinen bir sokak sanatçısı tarafından yapılan ve açık bir protesto mesajı taşıyan bu duvar resmi, Atina duvarlarını süsleyen ve sosyal-siyasi mesajlar veren sanat çalışmalarının en son örneğiydi. Krizin vurduğu ve toplumun en genç kesiminin bile iç karartıcı bir gelecek algısıyla cebelleştiği Yunanistan'daki sosyal duruma dikkat çekmeyi amaçladığını söyleyen iNO, "Yunan halkı gittikçe artan bir baskı altında. Bu yüzden, harekete geçme, direnme ve kendilerini ifade etme ihtiyacı hissediyorlar" diyor. Zaten milli ruhu savaşlar ve askeri diktatörlüğün yarattığı sıkıntılarla şekillenen ülkede beş yıldır devam eden ekonomik çöküş, Atina'yı sokak sanatının güncel merkezi haline getiren yeni bir yaratıcı enerji patlamasına yol açtı. İşsiz olan veya düşük ücretle çalışan birçok Yunan genci rahatsızlığını dışa vururken, Atina'nın her yerini kaplayan büyük ve renkli duvar resimleri ile şablon grafiti çalışmalarında dönemin sıkıntıları giderek öne çıktı. iNO, "Bir şehir hakkında bilgi edinmek istiyorsanız, duvarlarına bakın. Atina'nın merkezinde biraz dolaşınca bunu anlarsınız" diyor. Polisler grafiti sanatçılarını, anarşist gruplara veya aşırı sağcı Altın Şafak Partisi'ne üye olduklarından şüphelenmedikleri sürece nadiren tutukluyor. Yine de çoğu sanatçı, maske takıp ismini gizleyerek geceleyin çalışıyor. Eserlerde genelde devrimciliğe yakın isyankâr mesajlar veriliyor. Kriz yüzünden muayenehanesini kapatma noktasına gelen bir dişçi yakın zamanda, diş matkabıyla kestiği bir şablon ve sprey boya kullanarak, mesleğiyle pek ilişkili olmayan bir resim (Molotof kokteyli atan maskeli bir adam) çizdi. "Mapet" adını kullanan dişçi, "Yunanistan'da orta sınıf ve işçi sınıfı mahvoldu. Benim amacım sosyal ve siyasal karşı propaganda yaparak insanları düşündürmek" dedi. Mapet ve başka sanatçılar, Atina'nın anarşist ruhlu Eksarhia semtinde sert ama zarif antifaşist resimler, gülünç banker ve siyasetçi karikatürleri ile karmaşık çıkartma resimler yapıyor. Belediye yetkilileri yakın zamanda, sokak sanatçılarının kötü durumdaki kamusal alanlara duvar resimleri çizmesine izin vererek grafitiden yararlanmaya çalıştı. Belediye başkanının danışmanı Amalia Zeppou, ileride şehrin bazı yerlerinin büyük bir açık hava galerisine dönmesini istediklerini belirterek, "Şehir krize girip her yerde yaftalanınca, bunu durdurmamız gerekir. Ama bu girişimin verdiği başka bir mesaj da var. Grafitiye izin verilmesi, şehrin geçirdiği mali ve sosyal krizin bitmeye başladığının da bir işareti" diyor. Sayıları iki bini bulan grafiti ve sokak sanatçılarının çoğu, bu görüşe katılmıyor. Onlara göre belediye yetkilileri grafitiye siyasi ve sosyal söylemleri bastırmak için izin veriyor. Grafiti sanatçısı Charitonas Tsamantakis, "Şehrin her yerinde görülen grafitiler şüphesiz ki etkili bir silah. Yetkililer bu izni, grafitiyi etkisizleştirip kontrol altına alabilmek için verdi. Bu, cesaretimizi kırmanın bir yolu" diyor. Fransız edebiyatı dersleri verirken işsiz kalan ve "Cacao Rocks" takma adını kullanan bir grafiti sanatçısı şimdilerde, fırsat kollayarak Atina sokaklarında dolaşıyor. O ve Thisisopium adlı sanatçı ortağı yakın zamanda, harap durumdaki bir duvarın üzerine tek bir büyük sözcük çizdi: "Lafos" (Yunanca'da "yanlış" demek). Cacao Rocks "Sistem tamamen yanlış işliyor. Bizler kuralları değiştirmeye çalışıyoruz" diyor. THE NEW YORK TIMES