Gençler CD'den vazgeçip plak alıyor

Vinil plak satışları giderek artıyor. CD'yi küçümseyen ve bir uzunçaların (LP) yivlerinin, CD'nin dijital kodlarının veremediği sıcaklığı ve derinliği verdiğini savunan plak koleksiyoncuları hep vardı.

Gençler CD'den vazgeçip plak alıyor

Vinil plak satışları giderek artıyor. CD'yi küçümseyen ve bir uzunçaların (LP) yivlerinin, CD'nin dijital kodlarının veremediği sıcaklığı ve derinliği verdiğini savunan plak koleksiyoncuları hep vardı.

genclerAncak piyasa onları çoğunlukla görmezden geldi. DJ'ler plak çalmayı tercih ettiği için çoğunlukla dans müziği plakları basan birkaç şirket dışındaki plak şirketleri, LP baskı fabrikalarını kapattı. Çoğunluğu CD'nin piyasaya çıktığı 1980'lerden sonra doğan plak koleksiyoncusu dinleyiciler sayesinde, bu erken direniş sonuç verdi. Bugünlerde tüm büyük müzik şirketleri ve birçok küçük şirket plak basıyor. Bu yüzden yeni baskı tesisleri açılıyor. ABD ve Kanada'daki müzik satışlarını ölçen Nielsen SoundScan'e göre, elektronik dans müziği ikilisi Daft Punk'ın 6 Mayıs'ta çıkan "Random Access Memories" albümünün 339 binlik ilk hafta satışlarının 19 bini plaktı. Ağırlıklı olarak üniversite çağındaki dinleyicilere hitap eden başka müzik grupları da benzer bir başarı yakaladı. National'ın "Trouble Will Find Me" albümü 7 bin plak satışına ulaşırken, Vampire Weekend hayranlarının 10 bini "Modern Vampires of the City" albümünün plak baskısını aldı. Analogplanet.com sitesinde sektörü izleyen Michael Fremer, "Bu şirketlerin hiçbiri keyif için plak basmıyor. Satabileceklerini düşündükleri için basıyorlar" diye yazdı. Brooklyn Phono'dan Thomas Bernich, şirketinin yılda 440 bin LP bastığını söylüyor. California merkezli dev Rainbo Records şirketinin genel müdürü Steve Sheldon ise, yılda 6 ile 7.2 milyon arası plak bastıklarını söylüyor. Kansas'daki Quality Record Pressings, blues plaklarının yeni baskılarını yaptırırken yaşadığı gecikmelerden bıkan Chad Kassem tarafından 2011'de kurulmuş. Şimdi tüm büyük şirketler için LP hazırlayan Kassem'in şirketi, yılda 900 bin plak basıyor. Kassem, "Daima kapasitemizin üzerinde iş geldi. Reklama tek kuruş harcamadığımız halde, açıldığımız günden beri çok yoğunuz" diyor. Plak işinin büyümesinin önünde bir engel var. CD'nin kaçınılmaz şekilde uzunçaların yerini alacağı düşünülen dönemde, vinil baskı şirketleri başka tür makineler üretmeye başladı. Son yeni baskı makinesi 1982'de üretildi. Bu yüzden, nispeten yakın zamanda kurulan yeni şirketler kullanılmış baskı makineleri arayışına girdi ve buldukları makineleri (piyasa fiyatı 25 bin dolar civarında) onarıp yeniledi. Yeni makineler yapmaya çalışan bazı baskı fabrikaları, 500 bin doları bulan maliyet yüzünden caydı. LP satışları tartışma konusu oluyor. Nielsen SoundScan'in müşteri ilişkilerinden sorumlu Başkan Yardımcısı David Bakula'ya göre, şirket geçen yıl ABD pazarında 4.6 milyon LP satıldığını tespit etmiş. Bu rakam 2011'e kıyasla yüzde 18'lik bir artışı ifade etse de, toplam satışların sadece yüzde 1.4'ünü oluşturuyor. Bakula bu yıl plak satışlarının yaklaşık 5.5 milyonu bulacağını söylüyor. Pazar ölçümlerine tamamlayıcı ürün satışları da dâhil ediliyor. Viyana merkezli Audio Tuning şirketiyle Pro-Ject marka pikap platformu üreten Heinz Lichtenegger, şirketin ayda 8 bin platform sattığını söylüyor. Mobile Fidelity Sound Lab'in sahibi Chicago merkezli Music Direct şirketi de benzer şekilde geniş bir ürün yelpazesine sahip. Şirketin pikap platformlarının fiyatı 249 ile 25 bin dolar arasında değişiyor. Satış ve Pazarlama Müdürü Josh Bizar, şirketin 2012'de 500 bin LP ve "binlerce pikap platformu" sattığını söylüyor. Alıcıların hiç de eski şeylere meraklı kişiler olmadığını belirten Bizar ekliyor: "Gençler bizi arayıp neden plak dinlediklerini anlatıyor. Niçin CD dinlemediklerini sorduğumuzda, 'CD mi? Babam CD dinliyor. Neden ben de dinleyeyim ki?' diyorlar". THE NEW YORK TIMES