E-bültenimize kayıt olarak güncellemelerden haberdar olabilirsiniz.

OYUNLARIN FAYDASI DA VAR

A.A

Bazı bilgisayar oyunlarının, çocukların gelişimi konusunda büyük yarar sağladığı açıklandı.

 

 
Toplum Sağlığı Araştırma ve  Geliştirme Merkezi Başkanı Prof. Dr. Nazmi Zengin, bazı bilgisayar oyunlarının,  çocukların gelişimi ve hastalıklarını yenme konusunda büyük yarar sağladığının  belirlendiğini söyledi.

Zengin,  bilgisayar oyunlarının sağlık  üzerine olumsuz etkileriyle ilgili bugüne kadar çok sayıda araştırma yapıldığını  belirtti. Bu araştırma sonuçları nedeniyle ailelerin, çocuklarını oyunlardan uzak  tutmaya çalıştıklarını ve bu konuda huzursuz olduklarını ifade eden Zengin,  şunları kaydetti:

“Son araştırmalar bu huzursuzluğunuzu bir nebze olsun giderecek bazı  kanıtlar ortaya koyuyor. Avrupa'da yapılan yeni araştırmalarda bazı bilgisayar  oyunlarının, çocukların gelişimi ve hastalıklarını yenme konusunda büyük yarar  sağladığı belirlendi. 42 milyar dolarlık hacme sahip olan elektronik oyun  piyasasının yaklaşık 6.6 milyar dolarlık bölümününü sağlık oyunları oluşturuyor.  Bilgisayar yardımıyla bir platform üzerinde egzersiz hareketlerinin yapıldığı Wii  Fit Balance Board adlı oyununun büyük ilgi görmesinin ardındın gerek  sermayedarlar, gerekse kar amacı gütmeyen kuruluşlar, sağlıkla ilgili dijital  oyunlara daha çok yatırım yapmaya başladı. ABD'deki Robert Wood Johnson Vakfı  2008'den bu yana dijital sağlık oyunu geliştirenlere her yıl milyonlarca dolar  bağış sağlıyor. Ülkemizde sivil toplum kuruluşları da bu alanda çalışacak kişi ve  kuruluşlara destek vermeli.”

Sağlığın geliştirilmesinde dijital oyunlardan yararlanılmaya başlandığını  dile getiren Zengin, şöyle devam etti:

“Horsepower challenge adlı bilgisayar oyununun, çocukların attığı adım  sayısını yüzde 13 oranında artırdığı, 'ReMission' adlı oyununun da genç erişkin  kanser hastalarına hastalıklarını yenmede yardımcı olabildiği tespit edildi.  Horsepower Challenge”in çocuklar üzerinde olumlu etkisi olup olmadığını  belirlemek amacıyla yeni bir araştırma yapıldı. Avrupa'da yapılan bu araştırmada,  çocuklara birer pedometre (adım sayar) verilerek her gün kaç adım attıklarını  kayıt altına alındı.

4 haftalık çalışma süresince çocukların attığı adım  sayısının yüzde 13 oranında arttığı tespit edildi. Bu sonuç bu oyunu oynayan  çocukların, evlerine kapalı kalmadığı, daha çok yürüyerek sosyal hayata daha çok  adapte olduğu, böylece obezite ve benzeri hastalıklara yakalanma riskinin büyük  oranda düştüğünü gösteriyor. Yani bu araştırma dijital oyunların çocuklara her  zaman zarar değil fayda da sağladığını gösteriyor.”

Zengin, dijital oyunların kronik hastalıkların yönetiminde de hastalara  yardımcı olduğunu dikkati çekerek, “Örneğin, diyabetli çocukların kan şekeri  düzeylerini daha iyi ayarlamalarına ve sosyal dışlanmaya daha az maruz  kalmalarına yardımcı olmak için hazırlanan 'Packy and Marlon' adlı oyunla ilgili  yapılan klinik araştırmalarda arkadaşlarıyla bu oyunu oynayan çocukların,  hastalıkları hakkında konuşmaya daha açık oldukları, sosyal destek almakta daha  başarılı oldukları ve kan şekeri kontrol programlarına daha sıkı biçimde  uydukları belirlendi” diye konuştu.

KANSER'E OYUN...

        
Zengin, “ReMission” adlı oyunun, sağladığı moral ve motivasyon  sayesinde genç kanser hastalarına, hastalıklarını yenme anlamında yardımcı  olabildiğinin belirlendiğini vurgulayarak, bu oyundan yarar görmenin bilgisayarın  önünde saatlerce kalmayı gerektirmediğini, birkaç saat oynamakla 20 saatten fazla  oynamanın olumlu etkilerinin eşit olduğunu bildirdi.

San Francisco'daki Kaliforniya Üniversitesinden bir grup araştırmacının  da Wii oyun platformunun “Parkinson” hastalarındaki duruş ve denge  bozukluklarını düzeltmek için uyarlanması üzerinde çalıştığını anlatan Zengin, bu  grubun yaptıkları pilot çalışmada ilk 6 ay içinde aldıkları sonuçların son derece  umut verici olduğunu, bu araştırmanın sonuçlarını da merakla beklediklerini  bildirdi.