E-bültenimize kayıt olarak güncellemelerden haberdar olabilirsiniz.

İLAÇLARIN YAN ETKİLERİ KONTROL ALTINDA

İLAÇLARIN YAN ETKİLERİ KONTROL ALTINDA

İLAÇLARIN YAN ETKİLERİ KONTROL ALTINDAKAYNAK: A.A

Bu amaçla hastanelerde irtibat noktaları oluşturuldu.

Sağlık Bakanlığı İlaç ve Eczacılık Genel Müdürlüğü, hekim ve eczacılara yönelik, ilaçların yan etkilerinin izlenebilmesi için bir eğitim programı düzenledi.

Genel Müdür Mahmut Tokaç, burada yaptığı konuşmada, bugün ilki yapılan “Farmakovijilans İrtibat Noktaları Eğitimi” toplantılarının bundan sonra da devam edeceğini belirterek, ilaçların yan etkisinin üzerinde durulması gereken bir konu olduğunu söyledi.

Hekimlerle diğer sağlık çalışanlarının bu konudaki duyarlılıklarının artırılmasının önemine işaret eden Tokaç, “Ancak, sadece hekimlerle sağlık çalışanlarının duyarlılıklarının artması yetmez. Hastaların da bu konuda bilinçlendirilmesi gerek. Çünkü ilaçların yan etkilerinin bildirilmesi hayati öneme sahip” diye konuştu.

Son yıllarda bir çok yan etkisi görülen ilaçların bu bildirimler sayesinde geri çekildiğini kaydeden Tokaç, aksi takdirde bu ilaçlardan çok sayıda hastanın zarar görmesinin söz konusu olabileceğine dikkati çekti.

Hekim ve diğer sağlık çalışanlarının kendilerine iletilen yan etkileri hastanelerdeki birimlere, bu birimlerin de genel müdürlük bünyesindeki Türkiye Farmakovijilans Merkezine bildirebileceklerini kaydeden Tokaç, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Dünya Sağlık Örgütünün İsveç'in Uppsala şehrinde tüm dünyadan ilaç yan etkilerinin bildirildiği bir merkez var. Genel Müdürlükteki bu merkezimize iletilen ve ciddi bulunan yan etki bildirimlerini biz de buraya iletiyoruz. Bu bildirimler belli bir noktaya ulaşırsa, uyarı olarak yayınlanıyor ya da prospektüslere yazılıyor. Hatta bazı durumlarda ilaç piyasadan çekilebiliyor. Bu beklenmedik yan etkiler daha çok yeni ilaçlarda görülüyor. Çünkü bunlar ancak belli sayıdaki hastada denenmiştir. Piyasaya sürüldükten sonra kullanan kişi sayısı artınca, daha fazla yan etkiyle karşılaşılabiliyor.”

Bir süre önce, gıda takviyesi olarak piyasaya sürülen zayıflama ilacı Lida'yı kullananlar arasında ciddi yan etki görülmesi üzerine, Sağlık Bakanlığına bildirimlerde bulunulduğunu ve bu ürünün piyasadan toplatıldığını hatırlatan Tokaç, “Ancak, ilk başlarda hekimlerimiz bu ilaç olmadığı için bildirimde bulunmadı. Kalp krizi, yüksek tansiyon gibi ciddi yan etkiler üzerine bazı bildirimler yapıldı. Sadece ilaç değil, ilaç niyetine kullanılan bitkisel ürünler, hatta aktarlardan alınan ürünler bile olsa, yan etki görüldüğünde mutlaka bildirilmeli” uyarısında bulundu.

Tokaç, yan etki bildirimlerinin arzu ettikleri noktada olmadığını, bu tür eğitimlerin duyarlılık düzeyini artırmasını ümit ettiklerini söyledi.